woensdag 24 juli 2019

Groetjes uit ... De Nijmeegse 4 Daagse 2019


De day-after: het 4daagse gevoel 

liedjes galmen na in mijn hoofd,
een stramme rechterknie, even sprayen,
een zware regenbui wist het vierdaagse stof weg,
wat een blauwrozeoranjegroen wandelfeest,
leuke bijzondere ontmoetingen, onderweg, langs de kant,
dansen klappen zingen stappen op het nietsontziende asfalt,
voel nog de details op mijn voetzolen,
pijnlijke irritaties aan hoofd en lichaam weggewuifd
door vrolijke energiegevende omstanders,
highfives, freehugs meisjes bestormd door jonge soldaten,
geniet na van deze bijzondere prestatie,
met een lach en een traan, moe en voldaan over de finish gegaan.


Dit was voor mij de eerste keer dat ik 4 x 40 km heb gewandeld op voornamelijk asfalt. De Nijmeegse 4daagse is een fenomeen, nauwelijks te vangen in woorden. Ik heb genoten en een beetje pijn geleden, maar samen kom je er doorheen en je geestkracht geeft je dat extra zetje.

De feiten:
We starten met bierwandelaars Remco en Corien (50 km) en Maarten, Wilma en Kees (40 km), ook komen we Willem (50 km) tegen die Bierwandeltochten volgt.

Dag 1 - Blauwe Dinsdag - Dag van Elst - Bemmel - Lent
39,7 km (05:30 - 14:00; 4,7 km/u), 18 graden
3 stops: 14 km (OLAT); Elst (cafe) en Bemmel (Jeroen catering broodjes ei en koffie)
Jeroen zorgt voor broodjes ei en koffie in Bemmel
Dag 2 - Roze Woensdag - Dag van Wijchen - Beuningen 
39,5 km (06:15 - 16:40; 3,8 km/u), 24 graden
4 stops: 12 km (Haterse Vennen) - Wijchen - Beuningen (bij Rob met bier Nanny State) - Waalkade (met Jeroen en bier Tropical Rumple van To öl)

Door Nijmegen lopen is ook een memory-lane voor mij: mijn ouders komen hier vandaan, we wandelen langs mijn vaders ouderlijke huis, en langs de universiteit waar ik gestudeerd heb, door de straat waar mijn oma en tante hebben gewoond. Over het Maas-Waal kanaal waarlangs een andere tante heeft gewoond. Dat geeft soms wel kippenvel. Ik wandel vandaag ook met de gedachte dat mijn vader ook deze route tijdens zijn vierdaagse in de jaren 50 of 60 (?) heeft gedaan.

Dorstlessend bier op de Waalkade 
Remco en Corien kunnen na deze dag helaas niet verder wandelen vanwege teveel blaren en andere ongemakken. Ik wens ze heel veel sterkte met het herstel.

Elke ochtend (behalve vrijdag) staat de Goedemorgenman klaar bij de rotonde:

Dag 3 - Dag van Groesbeek 7-Heuvelenweg
39,3 km (05:15-16:30; 3,5 km/u), 25 graden
4 stops: 15 km (OLAT) - Milsbeek - Groesbeek - Nijmegen (bij Rene lekker biertje(s) erbij zoals een hele fris fruitige IPA Borderlands van Odyssey Brewery. Mmmmmmm
Biertje doen bij Rene in Nijmegen
Kees en Wilma gingen verder stappen, maar ik bleef nog even de wandelaars aanmoedigen - ook erg leuk - en een biertje doen. En verrek dan kom je nog een paar wilde bierwandelaars tegen die de 50 km doen. Gezellig!

Wel even op de tijd letten want je moet nog 1,5 km en door de 'rode' straat waar het ook erg gezellig druk is.

Na de finish ben ik doorgewandeld naar De Bierkaaij waar Remco en Corien zitten onder de Waalbrug met heerlijke lokale bieren zoals Rijf van Nevel en Sgoer van Brouwerij den Drul.
Bierwandelaars bij de Bierkaaij
Dag 4 - Dag van Beers - Cuijk - Intocht Via Gladiola
42,5 km (06:15 - 17:30; 3,8 km/u), 25 graden
5 stops: 13 km (OLAT) - Beers (cafe) - Cuijk (op pontonbrug gratis bier) - Mook Molenhoek - Nijmegen

Oeps om 2:15 schrok ik wakker want blijkbaar had ik de wekker niet gezet. Ik dank hierbij mijn beschermengel :-)
Overste Sprong (Genie bataljon) en Willem op Pontonbrug
Bierwandelaars Remco en Corien zorgden voor een uitstekende biercatering bij een bank in Mook: Two Chefs frisse pale ale Space Monkey en een dikke stout Corvo Negro van Novo Brazil Brewing uit USA. Rene stond vlak bij bord Nijmegen met koud bier :-) even een biertje gerust en hop de Via Gladiola op. En die was lang en druk met vele opstoppingen. Op tijd de finish gehaald en mijn eerste kruisje opgehaald. Daarna met vriendin naar De Hemel, nagenieten met een Uda van De Hemel en met Remco en Corien en vrienden. We hebben ervan genoten!

Paar seconden op omroep Gelderland:


Iedereen bedankt voor alle support, gezelligheid, gesprekken en aanmoedigingen voor, tijdens en na het wandelen.

Tot slot kreeg ik tijdens het wandelen deze positieve wijsheid in mijn handen gedrukt:

Wellicht tot volgende jaar?! Als mede-4daagse bierwandelaar of langs de kant ...


Met vriendelijke groet,

Maarten Exel
Bierwandeltochten


PS Wil je ook het Bierwandelvierdaagse-T-shirt bestellen? Dat kan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten