woensdag 27 januari 2016

Top bieren geproefd 2015

Als mij wordt gevraagd wat mijn favoriete bieren zijn dan moet ik daar toch even over nadenken. Ik drink regelmatig verschillende en voor mij nieuwe speciaal bieren. Mijn favoriete biertypen zijn momenteel de Stouts, RIS, barel aged bieren, maar ook verfrissende IPA's of een fijne saison kunnen mij erg bekoren. Vanaf september '15 zet ik alle geproefde bieren op UNTAPPD met smaakomschrijving en (meestal) foto. Nu meer dan 200 verschillende bieren. Je kunt mij vinden onder de naam Bierwandeltochten.

Mijn top bieren van 2015 zijn samengesteld uit Untappd en mijn bierherinneringen:

White Label Imperial Russian Stout (Buffalo Trace BA) 11%- Emelisse
In 2014 gekocht bij Emelisse na een bierwandeltocht en een jaar lang bewaard.
Goddelijk lekker! Zacht, chocola, beetje koffie bourbon zoetje (Untappd)

Heer Van Gramsbergen 12% - Mommeriete
Moeilijk verkrijgbare Russian Imperial Stout, 1 flesje p.p. bij de brouwerij - als ie op voorraad is.
Ruik rook, chocola proef kersen, chocola, koffie zoetje volle body zacht, moutbitter heel lekker

Smoke & Mirrors 8,5% - Butcher's Tears
Na de demonstratie tegen TTIP hebben we brouwerij Butcher's Tears in Amsterdam bezocht.
Een super Saison met lichte rooksmaak, lekker romig

Peated Imperial Stout 11% - Brouwerij Kees
Voor het eerste geproefd tijdens Borefts in Bodegraven.
Heerlijk turfsmaak, droog en goed bitter van hop en mout, proef koffie en donkere chocola

Big Fat Double 5 IPA 8% - Het Uiltje
Na een bierwandeltocht naar Uiltje Bar in Haarlem is het heerlijk proeven.
Heerlijke bitterheid en zacht (van fles) lekkere nabitterheid

Goude oude:
Duvel 8,5% - brouwerij Moortgat
Ooit (1986) in café Moortgat in Arnhem begonnen met drinken van dit speciale bier.
Mmm blijft een erg lekkere zwaar blonde uniek in zijn soort

Special:
De Strijdende Kater 10% - Ramsesbier en Bierderie en geïnspireerd door Oscar Wagner
Op 13 dec. 15 werd dit bier - een Brown Strong American Ale - in het bijzijn van Oscar gepresenteerd in Uiltje Bar te Haarlem. Het bier is een ode aan Oscar, een Beergeek, die samen met de Bierderie en Ramsesbier dit bier heeft samengesteld. Zijn strijd tegen ALS heeft ie niet gewonnen (op 24 dec. 15 is ie uit het leven gestapt), maar dit bier zorgt ervoor dat de strijd doorgaat en de herinnering aan Oscar levend wordt gehouden.
Complex koffie zacht lekkere bitter, moutbitter nasmaak. Dit is een bewaarbier, de smaak wordt ronder en complexer naar mate ie langer staat.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten