maandag 27 oktober 2014

De Bier-O-Meter bij brouwerij Maximus, Utrecht


De eerste keer dat ik bij brouwerij Maximus was en mijn Bier-Thermometer in een glas bier stak kreeg ik te horen: "Wat doet u nu?" ... "eh de biertemperatuur meten", "aha ja dat doet de brouwer ook regelmatig ... en is de Pandora op temperatuur?" "Ja hoor helemaal goed mmmm".

Op zondag 26 oktober was ik weer op bezoek met de Bier-O-Meter bij brouwerij Maximus. Een nieuwe brouwerij (2 jaar in bedrijf) in de wijk Leidsche Rijn (Vleuten-De Meern). Tijdens de bierproeverij kregen we 5 bieren te proeven, geserveerd in glaasjes van 10 cl. Het proeflokaal / brouwerij is gevestigd in een bouwloods, gezellig aangekleed met pallets en veel hout. De proeverij vond binnen plaats van 13 tot circa 14.30 uur in een aangenaam verblijf temperatuur (22 graden). 

Serveer temperatuur Maximus bier van de tap:
Pandora is 8 graden:  heerlijk goed op temperatuur, dit is tevens het meest verkochte bier van Maximus, makkelijk drinkbaar met fris citrus smaak.
Brutus meet 5 graden: veel te koud, mag van mij wel 8 of zelfs 10 graden zijn, dan komt de hoppige amber smaak helemaal tot zijn recht.
Stout 8 is ook 5 graden: waarom nou zo koud, dit bier gedijt juist goed bij hogere temperaturen vanaf 10 graden, volle koffie chocolade smaak, romig en zacht.
Saison is 7 graden: mooie temperatuur voor deze friszure saison
Bok 7 meet de optimale drinktemperatuur van 10 graden: ok!

Conclusie: ondanks de hoge kwaliteitseisen van de brouwer zelf serveren ze toch nog 2 van de 5 bieren (veel) te koud in hun eigen proeflokaal. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten